O'MIRETTE - KERAMIEKATELIER KIMBERLY VANDERBEKEN
  • Home
  • Over
    • Kimberly Vanderbeken
  • Mijn gebruiksgoed
    • Proces
    • Mijn collecties
    • Mijn glazuren
  • Workshops
    • Inschrijven en planning
    • Sfeerbeelden Workshops
  • Cadeaubon
  • Info
    • Keramiek op maat
    • FAQ
  • Contact

Mijn artistiek werk

Klei, een zacht materiaal dat je kan vervormen en bewerken. Er bestaan zodanig veel technieken zodat je echt op zoek kan gaan naar jouw eigen vormentaal. De voeling met het materiaal is voor mij het allerbelangrijkst. Keramiek is een traag doordacht proces dat dooraderd is met vakkennis. Naast keramiek maak ik ook nog gebruik van andere materialen zoals nylon en polyethaan schuim afhankelijk van wat ik wil bereiken. Soms past keramiek minder bij het vooropgesteld idee en is een ander materiaal hier geschikter voor.

De combinatie keramiek en textiel vind ik ook erg boeiend om mee aan de slag te gaan. 
Ik laat mijn inspireren door vormen die ontstaan door omtrekken te isoleren uit mijn dagdagelijkse wereld. Ik vertrek meestal vanuit een ontwerp, een voorstudie, die ik doorheen het maakproces laat groeien. Voor mij is het kijken naar de ontwikkeling tijdens het opbouwen heel interessant, vaak kan je zien wat je moet aanpassen of moet toevoegen.

Het toeval toelaten in het proces waar een grote controle aan te pas komt, is een balans waar ik graag mee experimenteer. De rode draad doorheen mijn werk is het vormelijke, de gespannenheid en textuur. De belangrijkste en terugkerende factor in mijn werk is controle. Beter nog de grens van controle en loslaten. Dit is iets wat mij al enkele jaren bezighoudt.

Ameodes

2015-2017
Dit zijn mijn eerste werken die ik gemaakt heb, ik ben vertrokken van een algemeen idee zoals ‘de vaas’. Alleen wou ik een gespannen vorm maken zonder boven- of onderkant. Een vaas is van nature vrouwelijk van vorm en ik wil dit ook benadrukken. Dit door enkel ronde vormen en vloeiende lijnen toe te laten en nergens af te platten.
​In dit werk was het vormonderzoek van groot belang. Ik legde de vorm namelijk niet op voorhand vast. De werken ontstonden en groeiden uit de materie zelf.De vormen zijn wel enigszins afgeleid van interessante houdingen of onderdelen van mensen en dieren, maar ook van objecten zoals stenen.
Zie meer

Feyti

2017
In deze werken ontwikkelde ik mijn techniek ten volle, ik pushte de grenzen van de materie om te verduwen en vervormen tot er een grillige oppervlakte ontstond. Deze werken zijn geïnspireerd door morbide obesitas, ik haalde interessante stukken/ vormen uit om het gedrag van de lijnen en de spanning te observeren en te vertalen in klei.
Feyti’s zijn abstracte weergaves van een overschot aan materie, er is geen enkel menselijk punt meer van herkenning. Enkel door toevoeging van huishoudelijke voorwerpen zoals een stoel, zetel of textiel  wordt de vorm minder abstract en krijg je meer een link met het menselijke. De objecten worden plots stukken vet die overhangen en rusten op de stoelen.
Hier was het glazuuronderzoek van groot belang, de zoektocht naar subtiliteit in kleur  en manier van appliqueren om de huid zo dicht mogelijk te laten aanleunen bij die van een mens. 

​
Zie meer

Nylon objecten

2016
Nylon is het eerste andere materiaal dan klei waarmee ik geëxperimenteerd heb. De combinatie nylon en klei werd aanvankelijk gebruikt ter inspiratie voor nieuwe vormen, maar is geëvolueerd naar werken op zich. Nylon gedraagt zich volledig anders dan klei. Het opvullen, afnijpen, dichtnaaien en verbinden zorgt voor een nieuwe vormentaal.
 
Nylon bevindt zich dichter bij de menselijke huid waardoor de lichamelijkheid in deze werken sterker aanwezig zijn.
Ze doen denken aan gezwellen, maar in een zekere zin ook aan vetcellen. 


Zie meer

Informis

2018
​De relatie tussen hand en materiaal is altijd van groot belang geweest in m'n werk. Het materiaal vormt mee het werk. Zo begeleidt het materiaal de hand en de hand het materiaal. Hier ligt de focus vooral op de tactiele en vormelijke elementen. Deze werken zijn dan ook ontstaan zonder een vast voorontwerp (wel snelle indicatie of doodles) maar vanuit het maakproces.

​Het werk groeit, ontstaat en verandert laag per laag. Glazuuronderzoek is steeds een grotere rol gaan spelen in m'n werk. Ik ga opzoek naar glazuren die de vormelijke en tactiele elementen van m'n werk versterken. 
Naast klei ben ik aan de slag gegaan met polyethaan schuim.  Om te zien wat de verschillende materialen en werkprocessen te bieden hebben in zowel het tactiele als in het vormelijke. Dit staat in fel contrast met de keramiek werken. Het contrast van kleur, tactiliteit en materiaal vind ik een leuk gegeven om mee te experimenteren en te integreren in m'n werk. 
Zie meer
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang alle updates over workshops en de webshop. 
FAQ - Veelgestelde vragen
Algemene voorwaarden
Privacy Verklaring
Mail dislcaimer
Cookie beleid
© Copyright 2022 - Kimberly Vanderbeken
  • Home
  • Over
    • Kimberly Vanderbeken
  • Mijn gebruiksgoed
    • Proces
    • Mijn collecties
    • Mijn glazuren
  • Workshops
    • Inschrijven en planning
    • Sfeerbeelden Workshops
  • Cadeaubon
  • Info
    • Keramiek op maat
    • FAQ
  • Contact